Lorem ipsum
Class aptent taciti sociosqu ad litora
Главная » 2008 » Май » 4 » עובדי קופי בין יקבלו 10% מרווחי הרשת
1:58 AM
עובדי קופי בין יקבלו 10% מרווחי הרשת
עובדי קופי בין יקבלו 10% מרווחי הרשת
 
 
רוב סעיפיו של ההסדר בין ההסתדרות להנהלת הרשת, שהושג לאחר מאבק ארוך של העובדים, מעגנים זכויות הקבועות ממילא בחוקי התעסוקה 

"אנחנו מאושרים", הכריז אתמול אלון לי גרין (20), יו"ר הוועד ומנהיג המאבק של עובדי סניף קופי בין ברחוב אבן גבירול בתל אביב לאחר חתימת הסדר ההעסקה עם עובדי הרשת, הקובע בין השאר חלוקה של 10% מהרווחים שלה לעובדיה ומענק התמדה שנתי.

"השתתפנו במהלך היסטורי שהוביל להתאגדות של כל עובדי הרשת ושיפור מעמדם ותנאיהם", הוסיף גרין. "כבר קיבלתי טלפונים מעובדים של רשתות קפה אחרות שרוצים להבין איך עשינו את זה, ואני בטוח שזו רק ההתחלה. בקרוב כולם יידעו שאי אפשר להמשיך לדפוק את העובדים, ושמי שמתאגד - ינצח".

מנכ"ל קופי בין ישראל, שי כהן, נשמע פחות נלהב. "לא היתה כאן מלחמה, ולכן אין מנצחים ואין מנוצחים. ההסדר שהושג מהווה הישג טוב לכולם, לעובדים ולרשת", אמר. "חלוקת הרווחים שמה אותנו בשורה אחת עם חברות היי-טק כמקומות

עבודה שמבינים שהעובדים הם חלק מהצלחת החברה. מהיום העובדים שלנו יהיו הרבה יותר מחוברים למקום העבודה שלהם, ואני בטוח שבענף שבו התחלופה מאוד גבוהה, מענק ההתמדה הוא אינטרס אדיר של ההנהלה. מעבר לכך - ההסדר נותן פלטפורמה עסקית יעילה יותר לניהול הרשת".

מענק התמדה לעובדים

הסדר העבודה הקיבוצי, שנחתם אתמול ויהיה תקף לשנה, הוא הראשון מסוגו בענף בתי הקפה והמסעדות. ההסדר מסיים תקופה ארוכה שבה ההסתדרות קיימה פעולות מחאה ליד סניפי קופי בין, שכללו אף ניסיונות לשכנע עוברים ושבים שלא להיכנס לבתי הקפה. ההסתדרות טענה שהרשת מונעת מהעובדים לממש את זכותם החוקית להקים ועד ולהצטרף אליה.

ההסדר, שהושג בין מנכ"ל הרשת לעו"ד שי תקן, ראש הלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, קובע בין השאר כי 300 עובדי קופי בין ב-14 סניפיה יקבלו 10% מהרווח השנתי של הרשת. הרווחים יחולקו לכל עובד בהתאם לוותק שלו ולתרומתו להצלחת החברה.

ההסדר מיישב את המחלוקת בין העובדים לבין הנהלת קופי בין בעניין הטיפים - שלטענת העובדים לא שולמו להם במהלך 2006, אלא נלקחו על ידי ההנהלה. נקבע בו כי הטיפים "שייכים לעובדים בלבד ויחולקו בין העובדים בלא התערבות ההנהלה". העובדים בסניף אבן גבירול, שבו פרץ הסכסוך, יקבלו מענק חד-פעמי (בסכום שלא נקבע עדיין), המיישב סופית את כל המחלוקות בינם לבין ההנהלה.

נוסף על כך יינתן לעובדים מענק התמדה שנתי של חצי משכורת עד משכורת - שייקבע לפי שיקול דעתה הבלעדי של ההנהלה. עובדים שהשתתפו במאבק יקבלו רשת ביטחון מפני פיטורים לחצי שנה.

ההסכם גם מחייב את ההנהלה להעניק לעובדים כמה זכויות כלכליות, המגיעות להם ממילא מתוקף החוק, אך לטענת העובדים קוימו רק בחלקן, כגון תשלום מוגדל על שעות נוספות, על משמרות שלפחות שתי שעות ממנה הן בתחום השעות 22:00-6.00 (עבודת לילה), על ימי אבל ומחלה ועל נסיעות לעבודה וממנה, גם בשעות שבהן אין תחבורה ציבורית.

לא פריצת דרך

בהסתדרות עשו אתמול הכל כדי לחגוג את ההישג של חתימת ההסדר עם רשת קופי בין. גרין ושאר חברי הוועד הוזמנו לישיבה השבועית של הנהגת ההסתדרות - כבוד שלו זוכים בדרך כלל רק ועדים מהסוג של חברת החשמל, הנמלים או הבנקים. אלא שהאירוע, מרגש ככל שיהיה עבור עסקני בית הוועד הפועל, אינו מלמד על פריצת דרך משמעותית בתחום העבודה המאורגנת בישראל.

ההסתדרות היא ארגון יציג במגזר הציבורי, המעסיק 800 אלף עובדים. במגזר הפרטי-עסקי מייצגת ההסתדרות חלק קטן בלבד מהעובדים - בעיקר בבנקים, בכמה עשרות מפעלים הקשורים בהתאחדות התעשיינים ובחלק קטן מרשתות השיווק. הרוב הגדול של עובדי ישראל אינו מיוצג.

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הודה אמש כי המסמך שנחתם בין ההסתדרות והנהלת קופי בין אינו הסכם עבודה קיבוצי הנחתם בדרך כלל בין ההסתדרות למעסיקים במשק, אלא רק "הסדר", שאינו מופנה לרישום במשרד התמ"ת. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שלא כל עובדי קופי בין מאוגדים בהסתדרות. למעשה, בענף בתי הקפה והמסעדות להסתדרות כמעט אין נוכחות.

ההסדר, בניגוד להסכם קיבוצי, קובע נורמה שניתן לסטות ממנה, מכיוון שהוא מאפשר למעביר לעקוף אותו ולחתום על חוזים אישיים דרקוניים עם עובדים חדשים שייקלטו בעתיד, אך גם עם עובדים ותיקים. לכן זהו אמנם הישג להסתדרות, אך הישג מוגבל.

"
ההסדר בקופי בין אינו אירוע חד-פעמי בענף הזה", אומר יו"ר ההסתדרות, עופר עיני. "אנחנו עוד נפתיע. אנו צפויים לחתום על הסכם המשפר את תנאי ההעסקה של העובדים במקום שבו ההסתדרות נכשלה בעבר".

עוד אומר עיני כי "ההסדר שעליו חתמנו בקופי בין יעודד עובדים בענפי המסחר וההיי-טק לפנות אלינו כדי שנשיג להם הסכמי עבודה קיבוציים המשפרים את שכרם ואת תנאי העסקתם. בחברת היי-טק אחת, ECI, העובדים - לפחות חלקם - החליטו להצטרף לשורות ההסתדרות. אני משוכנע שהיחסים הטובים ביני לבין המעסיקים תורמים להשגת הסכמים בין ההסתדרות להנהלות של החברות. ההסדר האחרון בקופי בין הושג הודות לתיווכו של יהודה טלמון, נשיא לשכת ארגוני העצמאים".

"
תוספת של כמה מאות שקלים לעובד"

מדוע היו צריכים העובדים לצאת למאבק ארוך כדי לקבל את הזכויות המגיעות להם ממילא לפי החוק? "שאלה טובה", אומר שי כהן, מנכ"ל קופי בין. "אני לא הכתובת לשאלות האלה. יש נקודות שהיו לפני תקופתי".

עשיתם הכל כדי להימנע מהכרה בוועד, ונלחמתם כדי לא להיענות לדרישותיהם. מתי היה המהפך?

"
רצינו להיות פרקטיים ולהביא את הרשת למצב שבו היא מובילה גם בתחום כוח האדם".

"
למעט תוספת השכר שביקשנו, קיבלנו להפתעתנו את כל הדרישות", אומר גרין, שיזם את המאבק והעמיד את עצמו בראשות ועד העובדים בסניף אבן גבירול. גרין פוטר מעבודתו, אך בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב קיבל את עתירתו נגד הנהלת הרשת והחזירו לעבודה.

למעשה, לפי ההסדר קיבלתם את מה שמגיע לכם על פי חוק. שאר ההטבות לא שוות הרבה כסף.

"
קיבלנו את מענק ההתמדה", אומר גרין, "שבחישוב שנתי יכול להחליף העלאה בשכר. מעבר לכך נקבל תשלום על שעות לילה ועל שעות נוספות, והחזרי מוניות, שנאלצנו לשלם מכיסנו - ובסופו של דבר זה מסתכם לכמה מאות שקלים מדי חודש לעובד, תלוי בהיקף העבודה שלו. אבל מעבר לכסף קיבלנו הכרה, התחייבות לשמירה על זכויותינו והוכחה לכל מי שעובד בתחום הזה שלא חייבים לדרוך עליך רק כי אתה מלצר".

עיקרי ההסדר ברשת קופי בין

1. שכר: השכר ישולם לעובדים במועדים הקבועים בחוק הגנת השכר.

2.
מענק התמדה: בסיום כל שנת עבודה יהיה זכאי כל עובד למענק התמדה בשיעור של בין חצי משכורת למשכורת, לפי שיקול דעתה של הנהלת הרשת. הבסיס לחישוב המענק יהיה שכרו החודשי הממוצע של העובד בשנה האחרונה.

3.
השתתפות העובדים ברווחי החברה: מתוך הרווח השנתי לפני מס בהתאם לדו"ח השנתי, 10% יחולקו בין כל עובדי החברה.

4.
טיפים: הטיפים יחולקו על ידי עובדי הרשת בלא התערבות מצד ההנהלה.

5.
מענק חד-פעמי: העובדים בסניף אבן גבירול שעבדו בין 1 במאי 2006 ל-31 במאי 2007 ומועסקים בסניף כיום יקבלו בתוך 30 יום מחתימת ההסכם מענק חד-פעמי מוסכם.

6.
נסיעות: ההנהלה תעמיד לרשות העובדים הסעות הלוך וחזור בשעות שבהן אין תחבורה ציבורית. לחלופין, העובדים יהיו זכאים להחזר הוצאות נסיעה במונית, כנגד הצגת קבלות.

7.
רשת ביטחון: לעובדים שהשתתפו במאבק העובדים תוענק רשת ביטחון מפני פיטורים לתקופה של חצי שנה.

8.
ארוחות: כל עובד זכאי לארוחה אחת במשמרת מתפריט העובדים בלבד, במחיר של 5 שקלים. העובד יהיה רשאי לקחת את הארוחה כטייק אוויי.

Просмотров: 578 | Добавил: kvistrel | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *: